HomeActueelComenius en de menselijkheid van de cultuur

Comenius en de menselijkheid van de cultuur

Boekpresentatie en minisymposium

De Tsjechische geleerde Jan Amos Comenius (1592-1670) wilde met zijn filosofie en onderwijsleer de humaniteit in de samenleving bevorderen. Hij pleitte voor de samenwerking van mensen met verschillende levensbeschouwelijke visies om dit doel te helpen realiseren. Rozenkruisers en vrijmetselaars weten zich in dit opzicht door Comenius geïnspireerd.  Net als Comenius toonden zij al vroeg een onafhankelijkheid van denken en een streven naar meer menselijkheid in de cultuur.

In zijn nieuwe boek Om de menselijkheid van de cultuur bespreekt Henk Woldring het streven naar cultuurvernieuwing bij Comenius, de rozenkruisers en de vrijmetselaars. Hij werkte daarbij samen met Els Ruijsendaal. Tijdens dit minisymposium belichten verschillende sprekers vanuit uiteenlopende invalshoeken het streven naar de menselijkheid van de cultuur. Zij reflecteren daarbij op het nieuwverschenen boek.

Datum: woensdag 23 maart 2022

Locatie: Stadhuis, Marktstraat 22, Naarden

Aanmelden (uiterlijk 14 maart): info@comeniusmuseum.nl

13.00-13.15         Welkom

Dr. John Exalto (Comenius Museum)

13.15-14.00         Comenius en de rozenkruisers

Drs. Peter Huijs (Rozekruis Pers)

14.00-14.45         Cultuurbeschouwing bij Comenius en Woldring

Prof. dr. Govert Buijs (Vrije Universiteit Amsterdam)

14.45-15.15         pauze met koffie en thee

15.15-15.30         Samenwerken met Henk Woldring

Prof. dr. Els Ruijsendaal (BeNeLux-Universitair Centrum)

15.30-15.45         De uitgever aan het woord

John van Gortel MSc (Uitgeverij Damon)

15.45-16.00         Overhandiging eerste exemplaren; slotwoord Henk Woldring

Borrel na afloop

Boekgegevens: H.E.S. Woldring i.s.m. Els Ruijsendaal, Om de menselijkheid van de cultuur. Het streven naar cultuurvernieuwing bij Comenius, in relatie met rozenkruisers en vrijmetselaars. Eindhoven: Uitgeverij Damon. 128 pp., € 17,90, verkrijgbaar in het museum.