HomeNieuwsBloemen bij het Masaryk Monument Rotterdam

Bloemen bij het Masaryk Monument Rotterdam

Het Comenius Museum te Naarden draagt de zorg voor het Masaryk Monument aan de Oude Haven in Rotterdam. Tijdens de Eerste Wereldoorlog verbleef Tomáš Garrigue Masaryk in Hotel Weimar aan de Oude Haven. Hier gaf hij vanaf 1914 gestalte aan de nieuw op te richten Tsjechoslowaakse Republiek, die 26 september 1918 een feit werd. Honderd Jaar later, in 2014, namen Jan Henneman en Pieter Goedhart, beiden lid van de Raad van Advies van de Stichting Comenius Museum, het initiatief voor een gedenkteken aan de Oude Haven. Op 5 november 2015 werd op nagenoeg dezelfde locatie als Hotel Weimar het monument “T.G. Masaryk en Rotterdam” onthuld.

Reden voor een bloemenhulde en een korte herdenking na zes jaar op deze dag en plaats, met de initiatiefnemers, de ambassadeurs van Tsjechië en Slowakije, en vertegenwoordigers van het Tsjechisch Centrum en het bestuur van het Comenius Museum.