HomeNieuwsComenius Academic Club conference 2023

Comenius Academic Club conference 2023

De jaarlijkse conferentie van de internationale Comenius Academic Club vond dit keer plaats in het Comenius Museum & Mausoleum.

De club is onderdeel van de Tsjechische en Slowaakse 'Solidarity Council' (CCSC), een onafhankelijke non-profit culturele instelling uit New York City. De Comenius Academic Club houdt zich bezig met belangenbehartiging op verschillende gebieden, zoals de organisatie en financiering van wetenschap, gezondheidszorg, economie, onderwijs, geesteswetenschappen en cultuur. De Club wil ook, onafhankelijk van welke belangengroep ook, onderzoekers en besluitvormers met elkaar verbinden en communiceren met het grote publiek.

Een groep van 25 (oud)-professoren en politici, Amerikaans en Tsjechisch, kwam in het weekend van 24 en 25 juni in Naarden samen. Op zaterdag opende voorzitter prof. Karel Raška de conferentie. Dr. Eva Moraal, directeur van het Comenius Museum, gaf een introductie over het museum, zijn geschiedenis en ambities. Op zondag 25 juni gaf dr. John Exalto, bestuurslid van de Stichting Comenius Museum, een lezing over de huidige wisseltentoonstelling 'Comenius en De Geer in oorlog en vrede; de vele gezichten van de Dertigjarige Oorlog.' Daarnaast waren er lezingen over Comenius' Amsterdamse jaren en de financiële catastrofe in Europa in Comenius' tijd.

Tijdens de conferentie waren er lezingen vanuit verscheidene andere wetenschappelijke disciplines. Het Comenius Museum stelde graag zijn deuren open voor deze mooie internationale, wetenschappelijke uitwisseling.

Foto: de groep in het mausoleum