HomeNieuwsComenius in Madurodam

Comenius in Madurodam

Ieder jaar rond de geboortedag van Comenius op 28 maart leggen de ambassadeurs van Tsjechië en Slowakije, de burgemeester en wethouders van Gooise Meren en het bestuur van het Comenius Museum kransen bij het monument van Comenius naast de Grote Kerk in Naarden. De jaarlijkse kranslegging rond zijn geboortedag is een traditie die teruggaat tot 1892. Zo ook dit jaar op Comeniusdag, 18 maart 2023.

Wat velen niet weten is dat hetzelfde standbeeld in Den Haag staat, in miniatuur welteverstaan, in Madurodam. Eerst stond dit beeldje achter het Spaanse Huis van Naarden, waarin jarenlang het Comenius Museum gevestigd was, maar onlangs kreeg het een andere, nog betere plek. Dank aan Madurodam daarvoor! Op 28 maart 2023 is er ter ere van Comenius' 431ste geboortedag ook bij dit beeldje een bloemstukje neergelegd door de directeur van het Comenius Museum, Eva Moraal,  en twee leden van de Raad van Advies, Jan Henneman en Pieter Goedhart.

Op de Madurodam App kun je bij miniatuur 86 lezen dat Comenius ook nu nog beroemd is ‘… om zijn ideeën over onderwijs: alle kinderen moeten onderwijs krijgen of ze nu jongens of meisjes zijn, rijk of arm, en zij moeten vooral leren door te zien en te doen. Zou Comenius tevreden zijn met schoolreisjes naar Madurodam? Waarschijnlijk wel. Als we Bep Boon - Van der Starp, de oprichtster van Madurodam, mogen geloven leert een kind spelenderwijs in één dag in Madurodam meer dan in 100 dagen school. En, volwassenen stiekem ook trouwens. Daarom past het Comeniusmonument ook zo goed in Madurodam'.

Zou Comenius ook tevreden zijn met een bezoek aan het Comenius Museum in Naarden? Waarschijnlijk wel, want daar kunnen volwassenen én kinderen van alles zien en leren over het leven en het werk van Comenius, en ook het mausoleum bezoeken waar hij begraven ligt.

Tekst: Jan Henneman

Redactie: Eva Moraal