HomeActueelComenius' stedentrip door de Nederlanden

Comenius' stedentrip door de Nederlanden

Comenius’ stedentrip door de Nederlanden

Op 2 april 2022 is de essaybundel Jan Amos Comenius, vier eeuwen voetsporen in Nederland in het Comenius Museum in Naarden gepresenteerd. De auteurs belichten daarin de reiziger en balling Comenius en vragen zich af of zijn bezoeken aan steden in Nederland nog sporen hebben nagelaten.

Op 13 mei volgde de presentatie van het boek in de ambtswoning van de Nederlandse ambassadeur te Praag, in aanwezigheid van een aantal van de studenten Neerlandistiek die de teksten afwisselend in het Tsjechisch en Slowaaks hebben vertaald.

Redacteur Jan Henneman vertelde ons: “Ambassadeur Daan Huisinga reikte het eerste exemplaar uit aan de directeur West-Europa van het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken, Jana Lolic Sindelkova. Het tweede eerste exemplaar had Daan willen geven aan Lubica Krenova, directeur van het Slowaaks Instituut in Tsjechië, die de Slowaakse ambassade zou vertegenwoordigen. Helaas bleek zij niet te komen, maar het boek is haar inmiddels al toegestuurd. Vervolgens nam oud-ambassadeur Jana Reinisova het woord.”

Henneman vervolgt: “Het was prachtig weer, iedereen verplaatste zich daarom naar de tuin van de residentie. Daar werden de foto’s met studenten gemaakt. Er kwamen 17 van de 35 studentvertalers, uit Praag, Brno en Olomouc, tezamen met hun docenten. Er volgde ook een ‘rush’ op handtekeningen van Susan, Kees, Pieter en mij. Het was een mooie afsluiting van het project dat in september 2020 begon als ‘Comenius’ Nederlandse Stedentrip’ en dat ondanks Covid-19 op tijd voor de herdenking van Comenius’ 430ste geboortedag dit jaar uitmondde in een  tweede gezamenlijke uitgave van het Comenius Museum en Pegasus Uitgeverij&Boekhandel. Dankzij veler inbreng is dit gelukt, ook in financieel opzicht. Het enthousiasme van de veertig studentonderzoekers en studentvertalers aan zes universiteiten in drie landen werkt aanstekelijk en vraagt naar meer.”

Klik op de link voor nadere informatie over het boek

Foto's: Katerina Procházková