HomeActueelDefinitieve programma Comeniusdag 2023

Definitieve programma Comeniusdag 2023

Het Comenius Museum en Mausoleum presenteert hierbij het volledige programma van Comeniusdag 2023, die op 18 maart aanstaande zal plaatsvinden in de Grote Kerk te Naarden. Voorafgaand aan het kerkprogramma is er om 12:45 een kranslegging bij het standbeeld van Jan Amos Comenius voor de Grote Kerk.

Oorlogsslachtoffers uit Oekraïne, op de vlucht voor klimaatverandering, of op zoek naar een beter leven in  Europa: het thema dit jaar, Het vluchtelingenvraagstuk. Migratie en Acceptatie, is uiterst actueel én van alle tijden tegelijk; ook Comenius’ leven en werk zijn getekend door zijn vluchtelingschap.

Dit jaar zal de jury de Comeniusprijs uitreiken aan Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling, voor haar niet-aflatende inzet voor vluchtelingen waar ook ter wereld. Historicus dr. David de Boer voorziet in zijn Comeniuslezing vier eeuwen van migratie en vluchtelingen in Nederland van een historische context. Het Damsco Quartet en fluitiste Iara Perillo vormen de bijzondere muzikale omlijsting van de middag.

De ticketuitgifte voor Comeniusdag 2023 is gesloten. Voor meer informatie zie Comeniusdag 2023 – Ticketkantoor

Programma:

Besloten ochtend in het museum:

10.30  Inloop en ontvangst met koffie en thee

11.00  Woord van welkom door Jan Landsaat, voorzitter bestuur

11.10  Kranslegging op graf door : Tsjechische en Slowaakse Ambassadeurs & burgemeester Gooise Meren

11.20  Marijn Vlijm (gitaar) speelt Losy en Smetana (beiden Tsjechische componisten)

11.30  Eenvoudige lunch

12.30  Wandeling naar het Standbeeld van Comenius vóór de Grote Kerk

12:45 Kranslegging bij het standbeeld van Comenius met volksliederen uit Tsjechië, Slowakije en Nederland gespeeld door het Koperensemble Naarden

Middag in de kerk:

12.45  Kerk open: ingang onder de Toren aan de Bussummerstraat