HomeNieuwsDr. David de Boer houdt Comeniuslezing 2023

Dr. David de Boer houdt Comeniuslezing 2023

Historicus dr. David de Boer spreker op Comeniusdag 2023

Stichting Comenius Museum is verheugd mede te delen dat dr. David de Boer op 18 maart aanstaande de jaarlijkse Comeniuslezing zal uitspreken, met als titel "Tussen oude en nieuwe Nederlanders".

U kunt zich via deze link aanmelden voor de Comeniusdag.

Historicus David de Boer (1990) is als postdoctoraal onderzoeker en docent werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam. Hij richt zich in zijn onderzoek op de geschiedenis van migratie, religieuze conflicten en humanitaire hulpverlening in de vroegmoderne wereld. Hierin staat een langetermijnperspectief centraal in (inter)nationale context.

Recentelijk verscheen het inmiddels veelgeprezen De Vluchtelingenrepubliek. Een migratiegeschiedenis van Nederland, waarin David de Boer samen met 13 andere historici uiteenzet hoe Nederland en de Nederlandse identiteit al eeuwenlang mede worden vormgegeven door vluchtelingen. Een van die vluchtelingen was Jan Amos Comenius.

De Boer geeft in zijn lezing een historisch maar tegelijk actueel inspirerend perspectief op het thema van Comeniusdag 2023, "Migratie en acceptatie: het vluchtelingenvraagstuk", dat al eeuwenlang een heet hangijzer is.

Met zijn lezing treedt De Boer in de voetsporen van eerdere sprekers, zoals Ing. Ahmed Aboutaleb (burgemeester Rotterdam) en mede-auteur van De Vluchtelingenrepubliek prof. Leo Lucassen (directeur IISG).

Op de Comeniusdag zal Tineke Ceelen, directeur Stichting Vluchteling, de jaarlijkse Comeniusprijs uitgereikt krijgen, voor haar belangwekkende werk voor mensen op de vlucht. Al 20 jaar is zij de drijvende kracht achter de stichting, en reist daarvoor naar crisisgebieden, meest recentelijk naar Oekraïne.

U kunt zich via deze link aanmelden voor de Comeniusdag 2023.

Voor verdere informatie: Jan Landsaat, voorzitter bestuur Stichting Comenius Museum, tel. 0653177500

Veronica Smelt, bestuurslid Stichting Comenius Museum, tel. 0629595816

www.comeniusmuseum.nl