HomeNieuwsLezing over de gerestaureerde Oude Man op 3 nov...

Lezing over de gerestaureerde Oude Man op 3 november 2023

Comenius – Rembrandt – Lochoff: de 2e Naardense kopie

Drie jaar geleden slaagde het Comenius Museum erin een tweede vroeg twintigste-eeuwse kopie te verwerven van Rembrandts portret van Comenius. Mede dankzij financiële steun van de Lakeland Foundation kon het doek dit jaar worden gerestaureerd. In zijn lezing vertelt Henk Roos over de bijzondere herkomst van dit schilderij. In zijn rijk geïllustreerde presentatie gaat hij bovendien in op de context van het portret, het verhaal van ‘de eerste kopie’, en natuurlijk het wonderlijke verhaal van de herkomst van ‘de tweede kopie’.

Henk Roos (1948) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Aan het Comenius College in Hilversum werkte hij jarenlang als tekenleraar. Zijn fascinatie met Comenius stamt uit zijn studietijd. Sinds zijn pensioen is Roos lid van de Raad van Advies van het Comenius Museum. Hij geeft lessen aan de Volksuniversiteit Hilversum en lezingen over actuele kunsttentoonstellingen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Datum: vrijdag 3 november 2023
Locatie: Comenius Museum Naarden

19.00-19.45     Inloop met koffie & thee
19:45-20:00     Opening, en onthulling gerestaureerde 'Oude man' door dr. John Exalto
20:00-20:30     Comenius – Rembrandt – Lochoff door Henk Roos (lid RvA Comenius Museum)
20:30-20:45     Korte pauze

20:45-21:15     Vervolg lezing
21:15-21:30     Vragen

Gelieve aan te melden tot uiterlijk 29 oktober via info@comeniusmuseum.nl We vragen een kleine bijdrage voor de koffie/thee en onkosten van € 5,00 –, museumjaarkaarthouders: € 1,50, te betalen aan de deur (pin/contant). Vrienden van het museum mogen gratis naar binnen.