HomeNieuwsTerugblik mini-symposium 'Comenius over deugdet...

Terugblik mini-symposium 'Comenius over deugdethiek'

Woensdag 26 juni 2024 vond in het mausoleum het mini-symposium ‘Jan Amos Comenius over deugdethiek en de weg naar een betere toekomst’ plaats. Centraal stond het boekje met de gelijknamige titel van prof. dr. Henk Woldring. Een inspirerende bijeenkomst met een mooie, bedachtzame inleiding van Woldring zelf en een prikkelende en verdiepende reactie van zijn oud-promovendus prof. dr. Jan Willem Sap.

Over deugden als de positieve verbinding tussen normen en waarden, het belang van collectieve deugden voor onze samenleving en dan in het bijzonder de deugden waarmee Comenius zijn tijd vooruit was: integriteit, solidariteit en tolerantie. Na een gedachtewisseling tussen Woldring en Sap was er tijd voor een aantal stimulerende vragen uit het publiek. Tot slot gingen er tijdens de borrel nog flink wat boekjes van Woldring over de toonbank, waarvoor dank aan allen die hiermee het museum gesteund hebben! Zolang de voorraad strekt is 'Jan Amos Comenius over deugdethiek en de weg naar een betere toekomst' (Uitgeverij Damon, 2023) nog beschikbaar in de museumwinkel.

Het Comenius Museum dankt Henk Woldring, Jan Willem Sap, alle aanwezigen en de vrijwilligers en kijkt uit naar weer zo’n volle zaal bij een volgend evenement!