HomeActueelTsjechische onderscheiding voor Helena Verhoef

Tsjechische onderscheiding voor Helena Verhoef

Maandag 26 september ontving Helena Verhoef Musílková te Praag de Artis Bohemiae Amicis-penning uit handen van de Tsjechische Minister van Cultuur de heer Martin Baxa.

Deze erepenning is haar toegekend vanwege haar jarenlange inspanningen als secretaris van het bestuur van de Stichting Comenius Museum te Naarden. In die hoedanigheid heeft ze een actieve bijdrage geleverd in het uitdraen van van het gedachtegoed van Jan Amos Comenius in binnen- en buitenland.

De heer Baxa memoreerde in het bijzonder de wijze waarop Helena Verhoef de Tsjechisch- Nederlandse culturele betrekkingen heeft uitgebouwd. Ze onderhoudt veel en uiteenlopende contacten met culturele instellingen in Tsjechië, waaronder het Muzeum Jana Amose Komenského in Uherský Brod. Aan de samenwerking met dit museum dankt het Comenius Museum haar recente tentoonstelling Mundus Comenii – De Wereld van Comenius.

Naast haar werk in Nederland was mevrouw Verhoef-Musílková tussen 1995 en 2021 eigenaar van het theater annex bioscoop in Josefův Důl in Noord-Tsjechië. Ook heeft ze zich vanaf 2021 ingezet om een oorlogsmonument ter plaatse te laten restaureren. Dit monument ter nagedachtenis aan dertien soldaten die er in de Eerste Wereldoorlog zijn omgekomen dateert uit 1919. De onthulling heeft enkele dagen geleden plaatsgevonden.