HomeNieuwsVacature Medewerker Educatie & Presentatie

Vacature Medewerker Educatie & Presentatie

Het Comenius Museum is een klein maar uniek museum gewijd aan de Tsjechische denker Jan Amos Comenius (1592-1670). Deze pedagoog en voorvechter voor de vrede vluchtte voor godsdienstvervolging naar de Nederlanden en is in de vesting Naarden begraven. Sinds 1992 is het Comenius Museum gehuisvest naast het mausoleum. Het museum is internationaal bekend en trekt bezoekers uit vele verschillende landen.

Het Comenius Museum heeft de afgelopen jaren veel werk gemaakt van modernisering en professionalisering, o.a door middel van een nieuwe vaste tentoonstelling. Al tien jaar organiseert het bovendien met veel succes de Comeniusdag, een groot publiekstrekkend evenement, met de jaarlijkse Comeniusprijs en -lezing. Tegelijk wil het museum een stap verder zetten en wil het divers en duurzaam groeien. Het Comenius Museum beoogt een toekomstbestendige culturele instelling te zijn, die voor brede, regionale, nationale en internationale doelgroepen bereikbaar is en daarvoor verschillende diensten kan leveren – museaal, educatief en als plaats van herinnering – allemaal gericht op de vermeerdering van kennis over Comenius in Nederland en daarbuiten.

Het Comenius Museum zoekt daarom per 1 januari 2024 een Medewerker Educatie en Presentatie (0,6 fte) voor een periode van 21 maanden. Deze aanstelling wordt mogelijk gemaakt door de bijdrage toegekend via de Erfgoed Startersregeling van het Mondriaan Fonds door het Ministerie van OCW (Erfgoed Starters - Mondriaan Fonds)

Jij helpt als Erfgoed Starter het Comenius Museum op duurzame wijze te groeien op twee van zijn belangrijkste pijlers. Tegelijkertijd biedt het Comenius Museum jou een brede kennisbasis van werken in het erfgoedveld. Voor het Comenius Museum is je opleiding, talent en een innovatieve instelling belangrijker dan je werkervaring; die ervaring bieden wij. Voor de selectieprocedure volgen we de Code Diversiteit en Inclusie.

Profiel

Het Comenius Museum is op zoek naar een medewerker:

• met denk- en werkniveau HBO of hoger, die goed kan plannen, organiseren en zelfstandig resultaatgericht kan werken;
  • met relevante opleiding op gebied van kunst- en cultuurpresentatie, -communicatie en/of -educatie;
  • die minder dan 5 jaar werkervaring heeft in de erfgoed- en/of beeldende kunstsector;
  • die een goede beheersing heeft van de Nederlandse taal in woord en geschrift, liefst ook een goede beheersing van de Engelse taal gezien het internationale karakter van het museum;
  • met goede communicatieve en didactische vaardigheden, die affiniteit met jongere en meer diverse doelgroepen heeft en ideeën heeft om hen te bereiken;
  • met kennis van nieuwe digitale middelen om publiek te bereiken, zoals YouTube, podcasts, e.d., en die thuis is in de (sociale) media;
  • die het durft een vernieuwende 21e-eeuwse kijk en aanpak op het gebied van educatie en presentatie in het Comenius Museum te realiseren;
  • die onbevangen, initiatiefrijk en enthousiast is.

Werkzaamheden

Als medewerker Educatie en Presentatie draag je bij aan het op vernieuwende en creatieve wijze vertellen van het verhaal van het Comenius Museum, waarmee het brede, meer diverse en ook jongere doelgroepen aanspreekt.

• Je werkt aan nieuw educatie- en presentatiebeleid, in overleg met alle betrokken partijen;
  • Je ontwikkelt educatieve programma’s voor de vaste en wisseltentoonstelling, en helpt bij het ontwerp van een eigentijdse Wunderkammer – een educatief rariteitenkabinet geïnspireerd door Comenius – die je vervolgens naar buiten toe presenteert (o.a. op scholen);
  • Je krijgt grote verantwoordelijkheid in het (vernieuwd) presenteren van het Comenius Museum op verschillende (sociale) media en in andere online content;
  • Je werkt nauw samen met directeur en de betreffende vrijwilligers in verschillende werkgroepen;
  • Je onderhoudt contact met de werkgroepen en hebt contact en werkt samen met andere, externe partijen, o.a. via de regioconservator met 12 andere regionale instellingen;
  • Je evalueert en implementeert het nieuwe beleid en instrueert dit aan de medewerkers van het museum.

Als Erfgoed Starter krijg je een tijdelijke aanstelling van 0,6 fte (24 uur per week) voor 21 maanden, en ben je werkzaam onder leiding van de directeur, in een klein, hecht team van voornamelijk vrijwilligers op een unieke locatie in de historische vesting Naarden. Het salaris (max. 2750,- euro bij voltijds dienstverband) past bij de functie, leeftijd en ervaring.

Solliciteren? Stuur je motivatie en cv vóór 10 november 2023 naar info@comeniusmuseum.nl t.a.v. mevrouw E.M. Moraal, directeur. Voor vragen mail of bel 035-6943045, of 0181-671011, tijdens kantooruren.