HomeTentoonstellingenReformpedagogiek op de schouders van Comenius

Reformpedagogiek op de schouders van Comenius

3 juli 2020 t/m 31 december 2021

Let op: vanaf 28 juni t/m 3 september 2021 is deze tentoonstelling tijdelijk niet te zien wegens het Fotofestival Naarden

Ruim twee eeuwen na Comenius herleefden begin twintigste eeuw zijn pedagogische idealen in de reformpedagogiek. Door aan te sluiten bij de leefwereld van het kind werden school en leven weer met elkaar in verbinding gebracht. In de leerstof zocht de reformpedagogiek naar samenhang van kennis over mens en wereld.

De reformpedagogen streefden naar een integrale opvoeding met aandacht voor lichamelijke en kunstzinnige ontwikkeling. Getroffen door het leed van de Eerste Wereldoorlog, waren ze principiële voorstanders van het pacifisme. Net als Comenius pleitten ze voor wereldvrede.

Vijf reformpedagogen

In deze tentoonstelling komen vijf reformpedagogen en de door hen geïnspireerde onderwijsrichting aan bod: Maria Montessori, Peter Petersen (Jenaplan), Helen Parkhurst (Dalton), Célestin Freinet en Rudolf Steiner (Vrije School).

Topstukken van de expositie zijn vier boeken van Comenius uit het bezit van Maria Montessori en Peter Petersen.

Reformpedagogiek nu

Naast unieke historische didactische materialen laat de tentoonstelling ook zien hoe reformpedagogiek nu op school vorm krijgt. Een deel van de tentoonstelling is als schoolklas ingericht waar bezoekers zelf kunnen experimenteren met reformpedagogisch lesmateriaal.

Lezingenprogramma

Bij de tentoonstelling is een lezingenprogramma ontwikkeld. Zie daarvoor de rubriek Actueel op deze website.

Openingsvideo

Op 2 juli 2020 is de tentoonstelling geopend door prof. dr. Luc Stevens, oprichter van het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken (NIVOZ) en emeritus-hoogleraar orthopedagogiek. Zijn toespraak is hier te bekijken.