HomeNieuwsSpreker Comeniusdag 2024 bekend

Spreker Comeniusdag 2024 bekend

VN-expert Rechten voor de Natuur Mr. Jessica den Outer spreker op Comeniusdag 2024

Op 6 april aanstaande spreekt Jessica den Outer de jaarlijkse Comeniuslezing uit in de Grote kerk te Naarden, met als titel ‘Ecologische rechtvaardigheid: Rechten voor de Natuur’.

Aanstormend talent Jessica den Outer (1996) is meester in internationaal milieurecht. Sinds 2017 is zij betrokken bij de internationale beweging voor Rechten voor de Natuur. Deze rap groeiende beweging zoekt andere manieren van kijken naar onze – juridische – omgang met de natuur. Den Outer schreef mee aan internationale rapporten van de Verenigde Naties over dit onderwerp en vorig jaar verscheen haar boek ‘Rechten voor de Natuur’ (Lemniscaat) met voorbeelden van wereldwijde initiatieven. In Nederland is zij één van de voortrekkers op dit gebied: ze was één van de initiatiefnemers van Maas in de Wet, in 2020 een van de Duurzame Jonge 100 en ontving meerdere prijzen, waaronder het Duurzame Lintje 2023.

Den Outers pleidooi voor Rechten voor de Natuur past naadloos in het thema van Comeniusdag 2024: ‘het labyrint, zoeken naar zingeving’, vrij naar Comenius’ literaire meesterwerk Het labyrint van de wereld en het paradijs van het hart (1623). De allegorie van een Pelgrim die in het donkere labyrint van de wereld op zoek gaat naar zijn levensweg, is onverminderd actueel. Ook in onze omgang met de natuur zijn wij, moderne Pelgrims, in een labyrint verzeild geraakt, met vele problemen voor natuur én mens tot gevolg. In haar lezing biedt Jessica den Outer een vooruitstrevend toekomstperspectief op hoe wij uit dit labyrint kunnen geraken en hoe wij een zinvolle en eerlijke omgang met de natuur kunnen bewerkstelligen.

Den Outer treedt met haar lezing in de voetsporen van eerdere sprekers, zoals Ing. Ahmed Aboutaleb (burgemeester Rotterdam), prof. dr. Ernst Hirsch Ballin en prof. dr. Jet Bussemaker.

Voor verdere informatie: Eva Moraal, directeur Stichting Comenius Museum, tel. 035-6943045, Veronica Smelt, bestuurslid Stichting Comenius Museum, tel. 0629595816

www.comeniusmuseum.nl

Om de groeiende burgerbeweging voor Rechten van de Natuur in Nederland te mobiliseren heeft Jessica den Outer onlangs met een groep mensen Stichting Rechten van de Natuur opgezet, het centrale punt voor dit onderwerp. Zie ook de website van de stichting: www.rechtenvandenatuur.org

Afbeelding: 'Pelgrim' door Miroslav Huptych, 2023, uit de huidige wisseltentoonstelling 'Het labyrint van Comenius & Huptych'.

Foto Jessica den Outer copyright: Judith Jockel

De Comeniusdag 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: