Bekendmaking winnaars glaskunstwedstrijd
Afgelopen woensdag 6 maart vond de feestelijke prijsuitreiking van de glaskunstwedstrijd plaats in het mausoleum. De prijsvraag was uitgeschreven door het Comenius Museum ter gelegenheid van het 400ste jubileum van Het labyrint van de wereld en het paradijs van het hart (1623), het enige literaire prozawerk van Jan Amos Comenius. Twaalf werken van studenten van de internationaal gerenommeerde glaskunstschool SUPŠS in het Tsjechische Železný Brod deden mee.
De professionele jury, bestaande uit Hélène Besançon (conservator Nationaal Glasmuseum Leerdam), Ine van der Horn (curator en eigenaar Galerie Pouloeuff Naarden-Vesting), Radek Váňa (Tsjechisch Centrum Rotterdam), Henk Roos (Raad van Advieslid Comenius Museum) en Eva Moraal (directeur Comenius Museum), was zeer onder de indruk van alle ingezonden werken.
Namens de jury reikte Henk Roos de prijzen uit aan de winnende studenten, die samen met docenten van de SUPŠS de uitreiking online bijwoonden. Na de bekendmaking van de winnaars sprak Hélène Besançon, conservator van het Nationaal Glasmuseum Leerdam, nog enkele lovende woorden uit over de Tsjeschische glaskunsttraditie en het indrukwekkende vakmanschap van de jonge makers. De middag werd afgesloten door Helena Verhoef, die namens het museum in het Nederlands en Tsjechisch de jury hartelijk bedankte en de studenten nogmaals feliciteerde met deze knappe prestaties.
Het museum presenteert met trots de winnende werken. Alle werken zijn nog tot 25 augustus 2024 te bezichtigen, als deel van de tijdelijke tentoonstelling ‘Het labyrint van Comenius & Huptych’.
Eerste prijs: Kristýna Karbusická – Gegraveerde vaas – 2023
‘In deze bijzondere vaas valt alles op organische wijze samen. De klassieke vorm van de bol stelt de wereld voor waarin Pelgrim in Het labyrint op zoek gaat naar zijn levensdoel. De wirwar aan aderen en bloedvaten symboliseren de vele wegen & doodlopende paden die hij betreedt, vooraleer hij aankomt in zijn eigen menselijke hart, en daar verlossing in het paradijs vindt: het bijna kloppende orgaan in het midden van de vaas. De jury is bovendien buitengewoon onder de indruk van de fijngevoeligheid waarmee de kunstenares tewerk is gegaan. De gravering is uiterst fijnzinnig en delicaat, en Karbusická is met recht een groot talent te noemen. Klassieke glaskunsten tot in groot detail perfect uitgevoerd samen met een glasheldere symbolische weergave van Comenius’ Labyrint maken deze gegraveerde wereldbol de terechte winnaar.’
Tweede prijs: Marie Václavíková – Geslepen en gelijmde glasplaten met gepolijste olijven – 2023
‘In deze glazen schalen worden de dwalende wegen van Het labyrint op heel abstracte en tegelijk speelse wijze gesymboliseerd. Je blik wordt telkens misleid door het ingewikkelde lijnenspel van de zes straten van Comenius’ labyrintstad. Door de loep bovenin kijk je dwars door het glas zelf en de misleidende schaduwen eronder. Bovendien is de techniek van het slijpen en vervolgens verlijmen van de glasplaten heel knap uitgevoerd. Dit alles maakt dat het werk van Václavíková hoge ogen gooit bij de jury. Het is een werk waar je naar wilt blijven kijken.’
Derde prijs: Erika Pašková – Gegraveerde vaas – 2023
‘In deze klassiek gevormde vaas wordt een speels spel gespeeld met verhullen & onthullen. Het abstracte lijnenspel, symbolisch voor de wegen van Het labyrint, komt uiteindelijk samen in de wereldbol in het midden, oftewel het hart van de vaas. De gravering – lagen van e-mail – kraste de kunstenaar langzaam weg om zo ook in de techniek tot een openbaring te komen, net als in Comenius’ Labyrint. De jury vindt dat het werk op eigen wijze mooi invulling geeft aan het thema labyrint en dit combineert met een zeer goed uitgevoerde techniek.’
Eervolle vermelding: Karel Kortán – Amonit – 2016
‘Hoewel Amonit niet direct is gemaakt in reactie op de vraag van het Comenius Museum, is het bijzonder hoezeer het al iets oudere kunstwerk de symboliek van Het Labyrint van Comenius uitdraagt. Het labyrintische slakkenhuis laat je blik dwalen door het groene glas, waarin luchtbelletjes de sterrenhemel lijken voor te stellen, zoals die buiten Comenius’ labyrintstad in de duisternis. De combinatie van het bijzondere gevonden industriële voorwerp en het organische glas is een meesterlijk huwelijk. Het is een object dat blijft boeien en meerdere lagen, letterlijk en figuurlijk, in zich draagt.’
Het volledige juryrapport is hier te lezen.
Foto's van de werken: Liek Bouma. Overzichtsfoto: Radek Váňa.